NorgesGruppens vedtak om etablering av en utslippsfri forsyningskjede mellom deres logistikksentra i Vestby og i Sande viser at det er et kommersielt grunnlag for lektertransport av uledsaget gods over Oslofjorden. Ro-ro rampene i Moss og i Horten skal stå ferdig om ett års tid. Lastebiler med elektrisk fremdrift og 150 kilometer rekkevidde skal være tilgjengelig om drøye to år. Det to skipene (benevnt som sjødroner) skal ankomme om halvannet års tid. I startfasen er det redusert bemanning om bord, mens et operasjonssenter på land overvåker og bistår. Sjødronene vil inngå i Askos logistikksystem og gradvis øke frekvensen etter hvert som systemer og driftsoperasjonen optimaliseres. Etter ytterligere introduksjon av teknologi fra Kongsberg Maritime samt tilhørende verifikasjon av sikkerhet vil operasjonen gå ubemannet.
Om to-tre år vil derfor de to skipene med plass til 16 standard eurotrailere være i konvensjonell drift mellom Moss og Horten. Det åpner nye muligheter for transport av annet uledsaget gods og av andre vareslag. De seks offentlige havnene i Oslofjorden har nylig gått sammen om et prosjekt for å finne ut om det er andre varestrømmer som passer for lektertransport med elektriske skip. Jeg leder dette prosjektet. Det har tittelen «fra knutepunkt til nettverk». Utgangspunktet er at havnene må samarbeide om nye varestrømmer i Oslofjorden for at det skal lønne seg med nye løsninger.
Skipene til Asko kan relativt enkelt ombygges også til andre formål, som til transport av bulkvarer. Vårt prosjekt ser nærmere på flere varestrømmer, som:
- Reposisjonering av tomme containerenheter
- Transport av byggeråstoff
- Sirkulære varestrømmer til og fra bedrifter i nærheten av havneterminalene
Blant målene er å bidra til best mulig kapasitetsutnyttelse i kortreiste varestrømmer med skip i Oslofjorden. Havnene ønsker å tilrettelegge for aktivitet i terminalene som styrker konkurranseevnen til mindre skip med elektrisk fremdrift. Ta gjerne kontakt for drøfting av synspunkter og ideer!